Tükörcserepek a térképtörténetből
Dörgő – Hódos - Keselő
Ezek
a nevek egy részletgazdag, jól futható terep képét
idézik, nem csak az idősebb tájfutókban. További segítségül: Kakas-hegy, Alízháza, Pápalátó-kő. Ezúttal a közelgő Országos Középtávú
és Váltóbajnokság helyszínének tájfutó történetét tekintjük át a
rendezőség megbízásából. A sorozat a HM Hadtörténeti Intézet és
Múzeum támogatásával jön létre.
Magyarország
egyik legkellemesebb terepe ez, a Fenyőfő, Bakonyszentlászló
és Porva közötti, keletről a Cuha
vadregényes völgye által határolt terület. Vannak ennél (tájfutó nézőpontból)
keményebb, technikásabb, izgalmasabb részei is kis Hazánknak, de sok tájfutó
díjazza, ha
szálerdőben futhat, a bátrabbak akár rövidnadrágban
is. Középtávú és Váltóbajnokság rendezéséhez ideálisnak látszik a választás,
igen jó km átlagok várhatók.
A
terület tájfutó történelme tele van kuriózumokkal, ezekből nyújtunk át egy
csokorra valót az olvasónak.
A
hatvanas évek közepén „fedezte fel” ezt a területet magának a tájfutás:
1966-ban három fotózott térkép is készült a területről. Ezek közül a BEAC
edzőtáborára készült több mint 25 km2-es térkép részletét mutatjuk be (1. kép).
Szinte hihetetlen, hogy egy edzőtáborra ekkora térkép készüljön, ha nem is a
mai értelemben vett helyszíneléssel.
A
következő évben megjelent az első színes térkép az 1967-es éjszakaira (2. kép).
(Ezen a terepen, mint látni fogjuk, az új térképek szinte mindegyike Országos
Bajnoksághoz kötődik.) A papíron egyetlen betű felirat
van: É jelzi az északi irányt. Másik érdekessége, hogy ezen a lapon található a
valaha volt legnagyobb térképhiba: a frissen elkészült dózerút
teljesen hibásan került a térképre, életre szóló élményt szerezve az éjszaka
versenyzőknek. Az út valódi futása ezen az oldalon fent látható (3. kép,
1970). Aki
alaposabban megnézi, láthatja, hogy az 1967-es
nyomvonal minden ésszerűséget nélkülöz, gyakorlatilag megépíthetetlen. A
nyilván időzavarba került alkotóról nincsen információm.
1970-ben
alaposabban kijavított térkép várta a Váltóbajnokság résztvevőit. A még mindig 1 : 25 000-es térkép
helyesbítői között főszerkesztőnk, Schell Antal is szerepel (Bakony 3, 4. kép). A
bemutatott részlet és a következő (1980, 5. kép) tartalmazza azt a
területet, amit a jobb alsó ábrán a rendezőség által ízelítőként bemutatott
2008-as térképrészlet ábrázol. Bár az alkotó (1980-tól) ugyanaz, a tájfutó
térképezés fejlődése jól nyomon követhető.
Az
1980-ban az Egyéni Bajnokság második napján debütált új térkép középső része
Szarka Ernő és Skerletz Iván munkája. Főtitkárunknak
ez volt az utolsó terepi munkája, a későbbiekben az 1983-as VB szervezése és
más hivatali munkák nem engedték, hogy e számára kedvelt tevékenységet
folytathassa. A déli részt pedig
Azóta
méltán egyik legnépszerűbb terepünk, máig több mint húsz kivágat jelent meg
róla, a legtöbb Honvéd kupák alkalmából, de rendeztek itt tájfutó maratont is.
A
térképezés ezután kelet felé folytatódott, az 1987-es Barátság kupára
(fiataloknak: a szocialista országok válogatott csapatainak versenye) elkészült
a Hódos-ér és a Hálóvető-árok közti középső, talán legjobb rész,
Mets Miki és Serdülő (ET) alkotása, amely az év
térképe címet is elnyerte. És ismét OB, az 1988-as hosszútávúra
újrajavították az 1980-ban készült keleti darabot is és összerajzolva egy
impozáns lap született. Az 6. képen a helyesbítők területeit láthatjuk,
álljon itt a teljes névsor: 1. Egei Tamás, 2.
Érdekesség,
bár a másolatban sajnos alig látható, hogy Serdülő már 1980-ban „előre
dolgozott”, kijavított később megjelent részeket is, ami igen ritka a hazai
tájfutás történetében.
Ez
a kiadvány olyan jól sikerült, hogy még 10 év múlva, az 1998-as Honvéd kupára
is megjelent egy javított
utánnyomása, aminek papírja és nyomása sokkal jobb az
elsőnél. Ebben az időben már hagyományos rajzú (nem számítógépes) térképek alig
jelentek meg, MTFSz kiadás meg egyáltalán nem volt
már, tehát ez „utolsó mohikán”-nak tekinthető.
Június
közepén – a helyszínelő-rajzoló elmondása szerint – nem felújított, hanem
teljesen új, mérésekkel többszörösen ellenőrzött térképen futhatunk majd, amely
négyzetkilométerenként több mint tíz napos munkával készült. A bemutatott 1 : 7500-as részletet (7. kép) látva bízunk a verseny
sikerében.
HM Hadtörténeti
Intézet és Múzeum Térképtára
hegedus.abel@hm-him.hu